måndag 16 november 2009

Smööööör

Just nu cirklar mycket kring mat... Att försöka få i mig tillräckligt många kalorier med tillräckligt stor andel fett är väldigt svårt för mig. På kvällen brukar jag ha ätit för många gram protein (man ska äta ungefär lika många gram som sin "fettfria" vikt, vilket för mig är typ 52-53 gram), lagom med kolhydrater (man får äta uppåt 20 gram, men jag brukar landa mellan 5 och 10), lite i minsta laget fett och mellan 300 och 700 för få kalorier. Hur trycker man i sig 500 kalorier rent fett? Hallon och vispgrädde har blivit min vän nu i alla fall. Hallon innehåller väldigt lite kolhydrater, och jag klarar att äta hyfsat mycket grädde till även om det inte blir så gott på slutet. Jag har gått ner fyra kg på fyra veckor nu i alla fall...

Under veckan har jag dessutom fått reda på att jag ska bli moster också! Cissi (Mickes syster) och Mats har fått barnbesked! Det är en liten tjej som ska heta Vega, hon fyller två år i slutet av december. Det kan ta uppåt fem månader mellan barnbesked och att man faktiskt får hämta sitt barn, men det kan ju ta kortare tid också så det hoppas vi på!

Livet blir bra konstigt när man är arbetslös. Jag har tre-fyra saker inbokade den här veckan och känner mig jättestressad... har gått hela helgen och känt att det är saker jag borde ha gjort, att jag inte hinner göra någonting för det finns viktigare saker jag måste göra eller att jag redan har missat något viktigt. Så konstigt :-) På torsdag är det inbokade sånglektion, så jag borde öva lite mer... Har passat på när svärföräldrarna jobbat båda två att låna deras hus att sjunga i så jag inte behöver oroa mig för att grannarna hör, men det är ju inte varje dag det funkar direkt.

Nej nu ska jag fylla i lite papper så försäkringskassan blir nöjd.

4 kommentarer:

Cissi sa...

Heja heja! Jättebra jobbat! Gillar du avokado? Det är fett och få kolisar. Guacamole t.ex.? Eller andra röror, smyga ner lite majonnäs i creme fraiche eller turkyoghurt och ha i lite grejer man gillar? Rödlök, rom, räkor, lax? eller nåt annat. Tzatziki? Har man i lite extra olivolja känns det inte så fett men ÄR fett.

Lillduff sa...

Hmmm... tyvärr gillar jag varken avokado eller majonnäs... Tzatziki ska jag nog satsa på att göra, svårt att tänka mig att det är svårt att kännas fett även om det är det :-) Ska testa med olivoljatipset! Tack Cissi!!!

cissi sa...

ja det kanske är bara jag som inte känner det hahaha men testa duger!

Lillduff sa...

Oj det blev lite felformulerat där... Vad jag menade är att jag INTE tror att det kommer att kännas så fett som det faktiskt är! Nu ska jag äta hallon och grädde till frukost :-)