tisdag 23 augusti 2011

Dag två - det går sådär...


I morse gick vi upp vid halv sju, vi valde att ta en kortare runda idag. 2,65 km sa Mickes gps, min sa att det var över tre men jag tror min ljög. En halvtimme var vi ute och gick i alla fall, i så där lagom jobbig takt (fast eftersom det var innan frukost så var nog tempot egentligen inte särskilt högt, men det känns ju mer).

Min plan var att komma till jobbet 8.30, så att jag hade en timme på mig att träna lite i gymmet och duscha och så innan jag började jobba 9.30, men jag var fullständigt slut när jag ramlade in på kansliet vid 8.45. Jag tog en kopp te och försökte vakna till i stället, och sedan har det gått på hela dagen. Fick hjälp att gå igenom det sista av bokföringen mot slutet, så nu ska jag kunna fixa till det i alla fall, men jag kom iväg en kvart sent och hela huvudet var fullt av bokföringsmos :-)

I kväll har jag kokat äppelkompott med ingefära och kardemumma och gjort müsli av "Start"-typ med massa nötter och frön i. Häromdagen satte jag några yoghurtbunkar, så nu har jag precis lyxat med en liten skål yoghurtbunke med en sked vardera av min smaskiga kompott och min alldeles för onyttiga müsli. I och för sig är det väl mest de ca 10% råsocker jag har i den som är dåligt, och eftersom jag tar såpass lite av den och kompotten är helt osötad är det nog ganska OK ändå. Huvudsaken för mig är att jag hittar något gott att äta till frukost.


Idag har jag börjat på den här boken - del två i den serie som börjar med Game of Thrones som också finns som TV-serie. Första boken tog tid för mig att komma igenom (å andra sidan har jag hunnit igenom ett par tusen sidor andra böcker under tiden jag läst de 800 sidor den boken bestod av), jag tror att den egentligen vinner på att läsas när man har tid att sätta sig ner och läsa i några timmar snarare än de korta lässtunder jag haft tid med. Den berättas ur en ny (eller, ja, de återkommer ju i hela boken) persons perspektiv varje nytt kapitel och utspelar sig över en hel kontinent så det kan dröja innan man får veta vad som händer i en specifik historietråd. Dessutom är språket ganska komplicerat även för mig som läser ganska mycket på engelska.

Det är en ganska klassisk fantasyserie med kungar, riddare, drakar och ett litet mått magi. Dock är det absolut inte så svart och vitt som det "brukar" vara - folk är inte nödvändigtvis helt igenom onda eller goda. Dessutom är inte berättelsen så episk som den gärna blir i fantasyböcker, något som är ganska befriande. Man får följa både hjältar och antihjältar, barn och vuxna, vardag och speciella dagar - något som gör denna serie mycket läsvärd. Jag ser verkligen fram emot att läsa resten av den!

Nu ska jag lägga mig och läsa lite tror jag... Med lite tur orkar jag träna i morgon efter skolan i alla fall, annars får jag faktiskt skämmas.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tenk at du har en uärlig gps :(
Kanskje du skal klage på den? "Min gps ljuger og det tycker jag inte om!" ;)

Lillduff sa...

Haha, jag vet inte om någon skulle ta mig på allvar...