onsdag 10 december 2008

Ute på äventyr

Nu har jag varit nere på västkusten några dagar... Efter att ha gjort julgodis, gått på Gammeljul och haft riktigt ordentligt trevligt med bror med fästmö hemma i Vadstena på lördagen kastade vi oss iväg med tåg på söndagmorgonen för att hinna till Göteborg i god tid innan kvällens äventyr - jag blev ombedd för ett tag sedan att vara hemlig gäst i Bingolott när min kära gamla vän och klasskamrat Magnus skulle vara gäst. Det blev en väldigt rolig kväll, jag fick bli uppsminkad, prata en massa med Magnus gamla sångpedagog (som tyckte Micke var en riktig snygging) och tillbringa massa tid i den hemliga logen där vi "förvarades" utom synhåll inför programmet. Det var jättekul att träffa Magnus igen, det är några år sedan sist och framför allt var det kul att träffa hans mamma igen som jag inte träffat sedan vår gymnasietid eller möjligen det närmaste året efter. Jag blev så glad när de ringde från Bingolotto och sa att Magnus mamma hade pratat om mig, jag tyckte det var väldigt roligt att hon kom ihåg mig, och det var ännu roligare nu när vi faktiskt träffades. Magnus själv hade bråttom som vanligt, men vi hann prata några minuter efter programmet innan han kastade sig i bilen för att åka till Åland.

På måndagen hann jag träffa en annan gammal klasskompis, Maria, som bor i Göteborg med man och två barn. Äldsta sonen är tre år, hans lillebror är bara någon månad. Jättesöta, båda två, och underbart att få hålla bebis lite! Jag har inte träffat dem sedan Storebror var ungefär lika liten (nåja, något äldre eftersom han är född i oktober - några dagar innan jag och Micke gifte oss vilket gjorde att Maria fick ersättas av en annan Maria som solist :-) men det blev bra det med - och jag träffade honom för första gången någon stans runt julen närmast efter) och det är väldigt roligt med vänner som det känns så naturligt att prata med trots att det var så pass länge sedan.

Sedan åkte jag vidare därifrån till min absolut äldsta kompis. Vi har känt varandra sedan hon föddes, hon är knappt ett år yngre än jag. Vi höll kontakten väldigt länge, men de senaste 10-12 åren någonting har vi inte haft någon kontakt alls förrän hon hittade mig på Facebook för några månader sedan. Det var fantastiskt roligt, det kändes lite som att komma hem. Jag har ju känt mig lite rotlös, och här är verkligen en "rot" i mitt liv, precis lika mycket som bröder, föräldrar och andra nära släktingar. Jag hoppas vi kan träffas igen snart för vi har massor att prata om!

Jag sov över hos pappa natten mellan måndag och tisdag, sedan träffade jag min kära mor som slutade jobba kl 11.30 så vi kunde ta en promenad. Vi gick i mitt älskade Haga och tittade in i några butiker och massor med skyltfönster, sedan åt vi god mat på Solrosen som är världens bästa vegetariska restaurang. Nu har jag sovit hos mamma en natt, och det kommer att bli en natt till innan jag åker hem i morgon.

Idag är Micke och kör halkkörning! Håller alla tummar jag har för att det ska gå bra för honom! Och mamsen är på vårdcentralen för att se vad det är för fel på hennes knä. Hon har "lite ont" - dvs knät som hon slog så illa att hon fick en bula när hon var tonåring och sedan dess har gjort ont då och då gör så ont nu att hon haltar ordentligt. Jag skulle nog säga att hon har riktigt asont. Men i alla fall. Håller tummarna där med :-) 

Nu ska jag gå och koka lite mer te tror jag. Häj!

Inga kommentarer: